Χορός και διατροφή

185104_10150172225304949_1741274845_n960

Katerina-Bodrunova-underwater-tango-9Ποιοι χοροί καίνε περισσότερο και πως να διατρέφεται ένας καθημερινός άνθρωπος που πηγαίνει σε σχολή χορού.

Μια νέα τάση στο χώρο της άσκησης και της γυμναστικής με σκοπό τόσο τη βελτίωση της γενικής φυσικής κατάστασης, όσο και τη διατήρηση ενός υγιούς βάρους είναι ο χορός. Πολλά γυμναστήρια, κοινοτικά κέντρα αλλά και χιλιάδες σχολές χορού προσφέρουν μια μεγάλη ποικιλία από μαθήματα που σας επιτρέπουν να μάθετε διάφορα στυλ χορού συνδυάζοντας την απώλεια βάρους και τη γύμναση του σώματος με τη διασκέδαση.

Ο χορός είναι η ενσωμάτωση των κινήσεων του σώματος σε τέμπο και ρυθμό. Είναι μια κοινή ενασχόληση και μορφή ψυχαγωγίας σε πολλούς πολιτισμούς και τα τελευταία χρόνια αποτελεί το πιο δημοφιλές εργαλείο για την απώλεια βάρους. Οι μορφές του χορού ποικίλουν ανάλογα με την τεχνική, τον ρυθμό, την πολυπλοκότητα της κίνησης και τη διάρκεια. Μπορείτε εσείς οι ίδιοι να καθορίσετε το ρυθμό και τα αποτελέσματα της δικής σας απώλειας βάρους από το επίπεδο της έντασης, της συχνότητας και της διάρκειας της προπόνησης, σε συνδυασμό με μια ισορροπημένη διατροφή.

Υπάρχει μια πληθώρα από στυλ χορού τα οποία μπορείτε να επιλέξετε, γεγονός πολύ επωφελές γιατί σας δίνετε η δυνατότητα να ανακαλύψετε το είδος που σας εκφράζει και ταιριάζει σε μεγάλο βαθμό με το σώμα και την προσωπικότητά σας. Ο κοινωνικός χορός (Social dancing) περιλαμβάνει χορό με παρτενέρ. Τέτοιοι χοροί είναι οι Latin και οι Ballroom (tango, salsa, samba, waltz κ.α.). Υπάρχουν όμως και χοροί που δεν απαιτούν παρτενέρ όπως είναι το μπαλέτο, ο σύγχρονος χορός, ο χορός της κοιλιάς, το Break dancing, το Hip-hop, η Jazz, η Zumba, η Capoeira, το Aerobic, ο Αφρικανικός  Χορός και πολλοί άλλοι.

Χορός και θερμίδες

Πόσες θερμίδες καίτε ενώ χορεύετε; Το πόσες θερμίδες καταναλώνονται κατά τη διάρκεια ενός μαθήματος χορού επηρεάζεται από έναν αριθμό παραγόντων, όπως το σωματικό βάρος και το μέγεθος. Άλλοι παράγοντες  περιλαμβάνουν την ποσότητα του άπαχου μυϊκού ιστού, το μεταβολικό ρυθμό, τη διάρκεια της άσκησης, την ένταση κατά τη διάρκεια της άσκησης, και το επίπεδο της φυσικής κατάστασης.

Μια αποτελεσματική προπόνηση χορού για μείωση του σωματικού βάρους περιλαμβάνει αύξηση του καρδιακού ρυθμού σε 50 έως 85% της μέγιστης καρδιακής συχνότητας. Αν είστε για παράδειγμα σε ένα μάθημα αεροβικής γυμναστικής, μπορείτε να επιλέξετε να κάνετε μεγαλύτερης έντασης κινήσεις ή να τις κάνετε σε διπλό χρόνο.

Σύμφωνα με το Αμερικανικό Συμβούλιο για την Άσκηση, ένα άτομο 70 περίπου κιλών μπορεί να κάψει 130 θερμίδες σε 30 λεπτά κάνοντας ρυθμικό χορό, όπως είναι για παράδειγμα το βαλς.

Σύμφωνα με τη βιβλιογραφία, με τον χορό γραμμής (ομαδικός χορός) καίγονται 4 θερμίδες ανά λεπτό, με τον ενεργό χορό, όπως είναι το aerobic καίγονται 7 θερμίδες ανά λεπτό και με έντονο χορό, όπως το hip-hop μπορούν να καούν 10 θερμίδες ανά λεπτό.

Παρακάτω παρατίθεται μια σειρά από τις θερμίδες που καίγονται ανά ώρα σε κάποιους από τους διάσημους χορούς και βασίζονται σε ένα άτομο 70 περίπου κιλών.

  • Swing: 235 θερμίδες / ώρα
  • Ballroom: 265 θερμίδες / ώρα
  • Μπαλέτο: 300 θερμίδες / ώρα
  • Χορός της κοιλιάς (Belly dancing): 380 θερμίδες / ώρα
  • Salsa: 420+ θερμίδες / ώρα
  • Aerobic: 540+ θερμίδες / ώρα
  • Zumba: 500-800 θερμίδες / ώρα

Χορός και ενίσχυση της υγείας

Εκτός από την απώλεια βάρους, ο χορός ως μια μορφή άσκησης έχει πολλά άλλα οφέλη για την υγεία. Σύμφωνα με διάφορες μελέτες, διαπιστώθηκε ότι οι διαφορετικές μορφές χορού μπορούν να βελτιώσουν την κυκλοφορία του αίματος, την ισορροπία και τη στάση του σώματος, να αυξήσουν την ευελιξία και τον συντονισμό, να μειώσουν τα υψηλά επίπεδα της πίεσης του αίματος και της χοληστερόλης, και τέλος να μειώσουν επίσης το άγχος παρέχοντας έτσι γενικότερη καρδιαγγειακή βελτίωση και μείωση των καρδιακών παθήσεων. Επιπλέον, ο χορός δίνει τη δυνατότητα για πλήρη κίνηση του σώματος που δραστηριοποιεί την εγκεφαλική λειτουργία μέσω της δημιουργικότητας.

Το Εθνικό Ινστιτούτο Καρδιάς, Πνευμόνων και Αίματος αναφέρει συγκεκριμένα ότι ο χορός μπορεί να βοηθήσει:

  • Στη μείωση του κινδύνου της στεφανιαίας νόσου.
  • Στη μείωση της αρτηριακής πίεσης.
  • Στη διαχείριση του βάρους.
  • Στην ενίσχυση της οστικής πυκνότητας και της μυϊκής δύναμης.

 Χορός και σωστή διατροφή

Η ανάπτυξη ενός καλού συνδυασμού θρεπτικής αξίας, μεγέθους των μερίδων και χρόνου του γεύματος είναι σημαντική για όλους τους λάτρεις του χορού έτσι ώστε να εφοδιαστούν με ενέργεια, δύναμη και αντοχή. Μια ισορροπημένη και θρεπτική διατροφή παρέχει μια πιο γρήγορη και αποτελεσματική απώλεια βάρους από ότι η άσκηση μόνη της.

Βασικές συμβουλές:

  • Μη ξεχνάτε να ξεκινάτε την ημέρα σας με ένα καλό πρωινό.
  • Τρώτε μικρά θρεπτικά γεύματα όλη την ημέρα όπως λαχανικά, φρούτα και ξηρούς καρπούς. Καλή επιλογή φρούτου αποτελεί η μπανάνα, η οποία δεδομένου ότι είναι πλούσια σε κάλιο βοηθάει στην πρόληψη από τις κράμπες.
  • Προτιμήστε την κατανάλωση σύνθετων υδατανθράκων όπως είναι το καστανό ρύζι ή το ψωμί και γενικά τα προϊόντα ολικής άλεσης τα οποία κατανέμονται πιο αργά στον οργανισμό.
  • Πίνετε άφθονο νερό. Η ενυδάτωση αποτελεί πολύ σημαντικό παράγοντα στην άσκηση. Χωρίς νερό, οι μύες ενός χορευτή είναι πιο εύθραυστοι, ενώ όταν είναι καλά ενυδατωμένοι οι μύες γίνονται πιο εύκαμπτοι και μπορεί να μετακινηθεί πιο εύκολα.

Εν κατακλείδι, ο χορός είναι μια εξαιρετική μορφή άσκησης και θα λέγαμε ότι μπορεί ακόμη και να συναγωνιστεί το περπάτημα, το κολύμπι ή το ποδήλατο. Ένα από τα καλύτερα πράγματα λοιπόν που μπορείτε να κάνετε για να χάσετε βάρος είναι να βρείτε μια κατηγορία χορού που μπορείτε να απολαύσετε. Επιπλέον, μην ξεχνάτε ότι ο χορός μειώνει το άγχος και την κούραση, βελτιώνει τη διάθεση, προσφέρει ενέργεια και αυξάνει τέλος την αυτοπεποίθησή. Βελτιώνει έτσι τη γενική υγεία του ατόμου, δηλαδή τη φυσική, ψυχολογική και πνευματική του κατάσταση. Λοιπόν τι λέτε…; Χορεύουμε;;;

Νίκα Κάσδαγλη 

Βιβλιογραφία:

  1. Alexis Kragenbrink. The Best Type of Dancing to Lose Weight. [Internet]. 2010 Sep 24. Available from: http://www.livestrong.com/article/257987-the-best-type-of-dancing-to-lose-weight.
  2. Miranda Hitti. Dancing Your Way to Better Health. Ballroom Dancing May Help Mind, Body, and Spirit. [Internet]. Available from: http://www.webmd.com/fitness-exercise/features/dancing-your-way-to-better-health.
  3. Terry Finch. Tips for Healthy Eating on a Dancer’s Schedule. How Dance Students and Professionals Can Maintain a Healthy Diet. [Internet]. 2009 Jul 21. Available from: http://suite101.com/article/tips-for-healthy-eating-on-a-dancers-schedule-a133605.
  4. Verghese J, Lipton RB, Katz MJ, Hall CB, Derby CA, Kuslansky G, Ambrose AF, Sliwinski M, Buschke H. Leisure activities and the risk of dementia in the elderly. New England Journal of Medicine, June 19, 2003; 348(25):2508-16.
  5. Alexis Kragenbrink. How Many Calories Are Burned with Dance Workouts? [Internet].  2011 Aug 11. Available from: http://www.livestrong.com/article/292045-how-many-calories-are-burned-with-dance-workouts.